Färdigheter
Nu är färdigheterna färdigskrivna. Vi har skurit ner en hel del på antalet och inordnat dem i färdighetsparaplyer. Generellt sett är färdigheterna breda och grunda, men varje färdighet eller färdighetsparaply har under sig ett antal spetskunskaper, som i sin tur ofta kan specialiseras vilket gör att det finns obegränsade möjligheter att skräddarsy sin rollpersons kunnande och vetande. Den speltekniska aspekten av detta kommer inte att redovisas här och nu, men däremot droppar vi färdighetslistan. Det som eventuellt kan komma att ändras är benämningen på en eller annan färdighet.
(Notera att färdigheter relaterade till magiutövning inte ingår i listan nedan. De är skrivna och upptar drygt 100 sidor i nuläget, men är inte prioriterade för tillfället).
Atlet
Beväpnad närstrid
Bågar & Armborst
Dekorativ konst & Utsmyckning
Djurdragen framfart
Djurlära
Djurskötsel
Djurträning
Fingerfärdighet
Förställningskonst
Gastronomi & Matlagning
Geografi
Gyckla
Gömma
Handel
Kastvapen
Kemi & Utvinning
Kläder & Sömnad
Kommunikation
Konstruktion
Krigskonst
Kulturkännedom
Läkekonst
Läsa & Skriva
Medburen framfart
Musik & Rytmik
Obeväpnad strid
Ockultism
Orientering
Rida
Räkna
Samhälle
Simma
Sjöfart
Skinn & Läder
Skulptering & Formgivning
Slunga
Smide & Metallurgi
Socialisera
Spåra
Söka
Tala
Vävning & Flätning
Växtlära
Överlevnad