Färdigheter

Nu är färdigheterna färdigskrivna. Vi har skurit ner en hel del på antalet och inordnat dem i färdighetsparaplyer. Generellt sett är färdigheterna breda och grunda, men varje färdighet eller färdighetsparaply har under sig ett antal spetskunskaper, som i sin tur ofta kan specialiseras vilket gör att det finns obegränsade möjligheter att skräddarsy sin rollpersons kunnande och vetande. Den speltekniska aspekten av detta kommer inte att redovisas här och nu, men däremot droppar vi färdighetslistan. Det som eventuellt kan komma att ändras är benämningen på en eller annan färdighet. (Notera att färdigheter relaterade till magiutövning inte ingår i listan nedan. De är skrivna och upptar drygt 100 sidor i nuläget, men är inte prioriterade för tillfället). Atlet Beväpnad närstrid Bågar & Armborst Dekorativ konst & Utsmyckning Djurdragen framfart Djurlära Djurskötsel Djurträning Fingerfärdighet Förställningskonst Gastronomi & Matlagning Geografi Gyckla Gömma Handel Kastvapen Kemi & Utvinning Kläder & Sömnad Kommunikation Konstruktion Krigskonst Kulturkännedom Läkekonst Läsa & Skriva Medburen framfart Musik & Rytmik Obeväpnad strid Ockultism Orientering Rida Räkna Samhälle Simma Sjöfart Skinn & Läder Skulptering & Formgivning Slunga Smide & Metallurgi Socialisera Spåra Söka Tala Vävning & Flätning Växtlära Överlevnad